Atlaižu un reklāmu ietekme uz cilvēku

Ejot uz lielveikalu (ieskaties, veikalu akcijas) vai iegādājoties preces interneta veikalos, cilvēki nereti pievērš lielu uzmanību tām precēm un pakalpojumiem, kuri ir apzīmēti ar atlaižu zīmi, t.i.,vai konkrētajam produktam ir piemērota atlaide.

Jau no paša “koppirkšanas” sākuma var dzirdēt stāstus par patiesajiem atlaižu izmēriem. Nereti preces vai pakalpojumu “parastās cena” tiek apzināti palielināta, lai atlaides lielums liktos iespaidīgāks (vismaz sākot no 40% un beidzot līdz pat 90%). Citur to pašu preci vai pakalpojumu var iegādāties bez atlaides tādā pašā cenā.

Kā liecina vairāki pētījumi, vairāk nekā puse Latvijas iedzīvotāji veic spontānus un nepārdomātus pirkumus atlaižu iespaidā. Nereti pēc preces iegādāšanās cilvēkiem ir nācies nožēlot preces vai pakalpojuma iegādi.

Liela daļa cilvēku ir pietiekami motivējoši neplānotam veikala apmeklējumam, ja tiek reklamēts, ka veikalā ir atlaides virs 40%.

Lai pēc iespējas vairāk izvairītos no atlaižu iespaidiem, iedzīvotāji izmanto vairākus paņēmienus, piemēram, konkrētas naudas summas ņemšana līdzi uz veikalu un vajadzīgo pirkumu saraksta sastādīšana mājās.

Gluži tāpat kā atlaižu zīmes veikalos vai interneta veikalos, arī citas visdažādākās reklāmas iedarbojas uz cilvēka prātu, psihi, jūtām, uzmanību, domāšanu, atmiņu, zināšanām, uztveri, spriedumiem u.c. Reklāmu pat varētu uzskatīt par mākslu, kura cilvēkā var radīt vēlmi kaut ko pirkt vai patērēt.

Reklāmas galvenais uzdevums ir radīt pēc iespējas lielāku pieprasījumu pēc kādas preces vai pakalpojuma, tāpēc reklāmām lielā mērā ir raksturīga tikai labo (pozitīvo) īpašību izcelšana, slavināšana un pat pārspīlēšana, toties negatīvās īpašības veiksmīgi tiek noklusētas.

Reklāmu var kontrolēt ar komunikatīvajām un ekonomiskajām kontroles metodēm. Ekonomiskās kontroles metodes jau tika aprakstītas, t.i., parastās cenas palielināšana, lai atlaides lielums šķistu iespaidīgāks. Arī komunikatīvās metodes tika aprakstītas, t.i., pozitīvo īpašību izcelšana utt.

Reklāmas mūsdienās ir it visur – tās tiek pārraidītas pa televīziju, pa radio, redzamas visdažādākajos sociālajos tīklos, uz afiša stabiem, tirdzniecības vietās (veikalos, tirgū), kino, laikrakstos, žurnālos, uz ielas un citās pat neiedomājamās vietās.Arī uzlīmes uz augļiem vai dārzeņiem var uzskatīt par reklāmu.

Nozīmīgi ir piebilst, ka tieši televīzijas reklāmas ir visefektīvākās, un tām ir liela loma Latvijas iedzīvotāju vidū.

Vairāki pētījumi liecina, ka gados vecāki cilvēki vairāk ietekmējas no reklāmām, salīdzinot ar jauniem cilvēkiem. Neskatoties uz to, reklāmas atstāj iespaidu uz ikvienu cilvēku, toties cits ietekmējas vairāk, cits mazāk.

Runājot par reklāmu vēsturi, gribas piebilst, ka reklāmas pastāv jau kopš senajiem ēģiptiešiem. Pirmais reklāmas vēstījums bija ēģiptiešu papiruss. Modernās reklāmas attīstījās līdz ar drukāšanas attīstību, kas notika 15. un 16. gadsimtā. 17. gadsimtā reklāmas jau bija ieguvušas lielu popularitāti.

Reklāmas pamatā ir cilvēka uzmanība (attention), interese (interest), motivācija (motivation), vēlme (desire) un arī rīcība (action). Šo varētu uzskatīt AIMDA formulu.

Veiksmīga reklāma var radīt plašu zīmola atpazīstamību cilvēces vidū.

Mūsdienās reklamēts tiek gandrīz pilnībā viss – ātrie kredīti, sadzīves preces, ceļojumi, pārdošanā izliktās mājas, jaunās automašīnas, dažādi pakalpojumi (SPA, masāžas u.c.), bižutērija, skolas (pārsvarā augstskolas) u.c.

Reklāmai ir jābūt vienkāršai (lai cilvēkiem būtu viegli saprast), pievilcīgai (skaistai, ar humoru, ar labu kvalitāti), oriģinālai, realizētai piemērotā vietā un laikā, kā arī atkārtotai.

Lai panāktu kādas preces vai pakalpojuma iegādi, svarīga ir reklāmas pareizā psiholoģiskā ievirze. 

Atlaides un reklāmas ir galvenokārt tikai cilvēka prāta (psihes) apmāns, lai pievilinātu klientus.ies rekl;ailinātu klientus.  ktos iespaid

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *